ALGEMENE GEZONDHEIDSZORG
De afdeling Algemene Gezondheidszorg (AGZ) combineert diverse taakgebieden van de GGD: het voorkómen en bestrijden van infectieziekten en tuberculose, reisvaccinaties, seksuele gezondheidszorg, technische hygiënezorg, forensische geneeskunde en medische milieukunde. Ook het toezicht op kinderopvang en Wmo-voorzieningen zijn taken van de afdeling AGZ.
Coronabestrijding scholen en zorginstellingen
Na de 1e lockdown gingen in de zomer van 2020 de verpleeg- en verzorgingshuizen weer open en vlak na de zomer ook alle scholen. Het aantal besmettingen liep in het najaar snel op. Scholen en instellingen waar besmettingen speelden, hadden veel behoefte aan ondersteuning. In allerijl werd vanuit het bron- en contactonderzoek (BCO) van de GGD een apart team voor zorginstellingen en voor scholen geformeerd.
Meedenken
Sociaalverpleegkundige Ans Lohuis en Jeugdarts Karin Snippe zetten samen het scholenteam op, dat inmiddels bestaat uit zo’n 20 mensen. Ans: “Zodra er een leerling of docent positief is getest, bellen we direct met de school. Met de leiding bekijken we dan welke stappen moeten worden genomen en hoe we contacten informeren. We helpen met brieven en denken mee over manieren om verdere verspreiding tegen te gaan.”
Zekere rust
Alle positieve testuitslagen worden bijgehouden door de GGD. Karin: “We volgen nauwlettend of ergens binnen de school een cluster dreigt te ontstaan en of extra stappen nodig zijn. Het feit dat we goed overzicht hebben en op de hoogte zijn van de speciale regels voor kinderen, geeft de school een zekere rust. Dat horen we terug.” Ans is blij met de JGZ-expertise binnen het team. “De collega’s van Jeugdgezondheidszorg hebben veel feeling met de situatie op scholen. Dat geeft ons team extra meerwaarde.”
Snapchatcampagnes Sense Oost-Nederland
Om jongeren bewust te maken van (de risico’s van) grensoverschrijdend gedrag organiseerden de 5 GGD-en in Oost-Nederland in de zomer een videocampagne op snapchat. GGD Gelderland-Zuid is de regisserende GGD binnen dit samenwerkingsverband. De campagne ‘Over je grens’ richtte zich op jonge starters: meisjes en jongens die beginnend seksueel actief zijn. Zij laten vaak net iets makkelijker over hun grens gaan.
Persoonlijke grens
De campagne liep van 13 t/m 28 juli en werd uitgezet onder 13-17 jarigen in Gelderland en Overijssel. In de video’s delen een jongen en meisje (acteurs) een persoonlijke ervaring. Met als doel om de snapchat-gebruiker te laten nadenken over zijn/haar persoonlijke grens. En dan speciaal bij het online daten, want we leven immers in een tijd van corona. De video’s werden 2.000.000 keer weergeven bij 150.000 ‘unieke’ personen. Deze personen klikten 21.000 keer door naar de sense.info website.
Valentijnsdag en Paarse Vrijdag
Een andere snapchatactie van de GGD-en in Oost-Nederland was het aanbieden van een fotofilter van Sense op Valentijnsdag: een dag waarop de liefde centraal staat. Dit filter werd getarget op jongeren van 15-20 jaar. Het filter is 92.389 keer weergegeven en 3.085 keer gedeeld. Tot slot werd in de week van Paarse Vrijdag (11 december) het fotofilter ‘Spread the #paarsevrijdag’ van Sense gedeeld. Het filter werd getarget op jongeren van 13-20 jaar. Het filter is 302.564 keer weergegeven en 8.866 keer gedeeld. Dat deze actie succesvoller is dan het Valentijnsfilter, komt onder meer door de langere looptijd (4 dagen i.p.v. 1 dag) en de bredere targetgroep.